Simposi Internacional: Dramaturgues catalanes del segle XXI

Activitats, Congressos i simposis

Simposi Internacional: Dramaturgues catalanes del segle XXI. Creació, traducció i crítica.

Cartell en PDF |  Cartell per imprimir (QR)
Programa complet en PDF

Aquest simposi, que se celebrarà els dies 2 i 3 d’octubre de 2023, pretén proporcionar un espai de debat entorn de la dramatúrgia catalana contemporània d’autoria femenina. El simposi reunirà professorat, dramaturgues i crítica teatral per pensar, debatre i transmetre la recerca en curs sobre la dramatúrgia catalana del segle XXI.

2 i 3 d’octubre del 2023
Facultat de Filologia i Comunicació – Universitat de Barcelona
Pàgina web: https://simposidramaturguescatalanes.weebly.com

Dilluns 2 d’octubre

9h Benvinguda i presentació

Taula 1: Precedents (9.15-11.15 h)
Moderadora: Sharon Feldman (University of Richmond)

9.15-9.45 h. «Digues la veritat teva i meva». Rodoreda a l’escena catalana (2000-2023), Xavier Serrat Burustenga (CRAE, Universitat Autònoma de Barcelona)
9.45-10.15 h. Dramaturgues de la segona meitat del segle xx: autores que “també” escriuen teatre, Montserrat Palau Vergés (Universitat Rovira i Virgili)
10.15-10.45 h. La recepció de les dramaturgues patrimonials als escenaris del segle XXI, Teresa Julio (Universitat de Vic-UCC)
10.45-11.15 h. Debat

Pausa-cafè

Taula 2: Teatre català del s. XXI 1 (12-14 h)
Moderador: Carles Batlle (Institut del Teatre i Universitat Autònoma de Barcelona)

12-12.30 h. El teatre de Victòria Szpunberg com a poètica de l’escolta, Helena Buffery (University College Cork)
12.30-13 h. Dialèctica de l’ambigüitat i subjectivitat femenina: una aproximació a El Jardí, de Lluïsa Cunillé, Maria Moreno (Universitat de Barcelona)
13-13.30 h. Los Detectives: qüestionar la “feminitat” des de les “noves dramatúrgies”, Marta Duran (University of Saint Andrews)
13.30-14 h. Debat

Dinar

Escenaris, escriptura i gènere (16-17 h)
Moderadora: Adriana Nicolau Jiménez (Universitat de Barcelona)

Taula rodona amb les dramaturgues Lara Díez Quintanilla i Anna Maria Ricart.

El teatre contemporani als territoris de parla catalana (17-18 h)
Moderador: Anton Pujol (The University of North Carolina at Charlotte)

Taula rodona amb Ana Prieto Nadal (Universidad Nacional de Educación a Distancia), Paula Llorens (Universitat de València) i Josep R. Cerdà (Director del Teatre Principal de Palma).
18-18.30 h. Presentació del llibre Dramaturgues catalanes. Ètiques i estètiques d’Isabel Marcillas Piquer, Peter Lang, 2023. A càrrec de l’autora.
18.30-19 h. Lectura dramatitzada a càrrec de Lara Díez Quintanilla.

Dimarts 3 d’octubre

Taula 3: Teatre català del s. XXI 2 (9.30-11.30 h)
Moderador: Francesc Foguet (Universitat Autònoma de Barcelona, director del CRAE)

9.30-10 h. La bogeria femenina en les dramaturgues catalanes del segle XXI, Eva Saumell (investigadora independent)
10-10.30 h. Maternoidentitats en la dramatúrgia catalana d’autora del segle XXI, Isabel Marcillas (Universitat d’Alacant)
10.30-11 h. “Hem tirat la tovallola dels sentiments”?: aproximacions a la ciència-ficció, Núria Santamaria (Universitat Autònoma de Barcelona)
11-11.30 h. Debat

Pausa-cafè

Taula de marcs teòrics (12.15-13.15 h)

12.15-12.45 h. Hélène Cixous i l’écriture féminine del teatre (intervenció virtual), Marta Segarra (Universitat de Barcelona / Centre National de la Recherche Scientifique)
12.45-13.15 h. Feelings and Feminism, Jen Harvie (Queen Mary University of London)

Grup de treball sobre marcs teòrics (13.15-14.15 h)
Modera: Jen Harvie (Queen Mary University of London)

Al mes de setembre es proporcionaran als participants al simposi els textos teòrics que es comentaran en aquest grup de treball. Aquelles persones que assisteixin al simposi i desitgin participar-hi rebran els textos al seu correu electrònic un cop efectuïn la inscripció a través d’aquesta pàgina web.

Dinar

Taula 4: Traducció i recepció (16.30-18.30 h)
Moderador: Enric Gallén (Universitat Pompeu Fabra)

16.30-17 h. Traducció i construcció del gènere al teatre contemporani: Bonus Track de Carol López i Mare de Sucre de Clàudia Cedó, Eva Espasa (Universitat de Vic-UCC)
17-17.30 h. Escenificació i recepció de la dramatúrgies femenines anglosaxones de la precarietat, la cura i l’afecte a l’escena catalana del segle XXI, Marta Tirado Mauri (Universitat Pompeu Fabra i Universitat Oberta de Catalunya)
17.30-18 h. La difusió i recepció a l’internacional de la dramatúrgia femenina catalana: l’exemple de l’espai francòfon, Fabrice Corrons (Université de Toulouse Jean Jaurès)

18-18.30 h. Debat
La crítica teatral i l’autoria femenina als escenaris: perspectives, confluències i una mirada al futur (18.30-19.30 h)
Moderadora: Carme Canet (Catalunya ràdio)

Taula rodona amb Oriol Puig Taulé (Núvol), Juan Carlos Olivares (La Vanguardia) i Manuel Pérez Muñoz (Entreacte).

Conclusions i cloenda del Simposi (19.30-19.45 h)
Adriana Nicolau Jiménez (Universitat de Barcelona) i Gemma Pellissa Prades (Universitat de Barcelona).

Organització