Seminari de recerca en direcció escènica «Metodologies d’estudi sobre poètiques de direcció»

Activitats, Seminaris

Seminari de recerca en direcció escènica
«Metodologies d’estudi sobre poètiques de direcció»

26 de maig de 2025
Assistencia oberta
Virtual

Programa en PDF  |  Enllaç Teams

L’estudi específic sobre l’escenificació i les poètiques de direcció és relativament recent en el nostre àmbit d’estudis. A través d’aquest seminari permanent busquem promoure la trobada i l’intercanvi de metodologies, eines i marcs teòrics que connectin diverses recerques i ens permetin reflexionar a partir de les exploracions que s’estan duent a terme actualment, en un diàleg que uneix visions i perspectives d’Europa a Llatinoamèrica. Es tracta de promoure unes jornades de reflexió i intercanvi, no d’exposició de treballs tancats. D’aquesta manera, se celebrarà una nova trobada dilluns 26 de maig en un format virtual per a fomentar la connexió de investigadors/es des d’altres enclavaments geogràfics. En aquesta ocasió, l’eix de la trobada seran les metodologies d’estudi, les formes en què dirigim la mirada analítica cap a l’escenificació i les respostes que cada perspectiva distinta pot atorgar-nos, tant per a reflexionar sobre les pràctiques passades com les que estan desenvolupant-se actualment. D’aquesta manera, el seminari s’obrirà amb la ponència de la Dra. Fwala-lo Marín (Universidad Nacional de Córdoba, Argentina), últim premi Artezblai, editorial que ha publicat la seva recerca titulada Pensar la dirección teatral. Concepciones y procedimientos en prácticas contemporáneas. Posteriorment, tindrem dues taules de treball.

Coordina: Alba Saura-Clares (UAB-CRAE-RIITLE).

Colaboren: Jara Martínez Valderas (UCM-ITEM) y Eugenio Schcolnicov (UBA-IAE).

Programa

15.00 – 16.00
Col·loqui amb Fwala-lo Marín, investigadora i autora del llibre Pensar la dirección teatral. Conceptos y procedimientos en prácticas contemporáneas (Premi Artezblai 2024).
Presenta: Alba Saura-Clares.

16.15 – 17.15
Taula 1: Perspectives d’estudi sobre poètiques escèniques
Javier Ibarra Letelier (Universidad Complutense de Madrid): “Tecnologías incorporadas y fragmentación metodológica en la dirección escénica chilena: una reflexión crítica sobre los desafíos contemporáneos”.
María Morant (Universitat de València): “Revisitar las representaciones del terrorismo de Estado en el teatro chileno desde una perspectiva de género: una propuesta de trabajo”.
Eugenio Schcolnicov (Universidad de Buenos Aires): “Las palabras y la escena: estrategias de análisis del texto dramático en la escenificación”.

17.15 a 18.15
Taula 2: Metodologies en la formació i anàlisi de la direcció escènica
Maritza Toruño Sequeira (Universidad de Costa Rica): “La metodología de Análisis de la Acción Dramática en la dirección escénica costarricense”.
Pablo Cisternas Alarcón (Universitat de Barcelona): “La formación en dirección escénica en Hispanoamérica: ¿Qué futuros dirigimos cuando enseñamos a dirigir?”
Eddy Yazmin Laverde (Universitat Autònoma de Barcelona): “La dirección desde la metodología de la creación colectiva”.
Jara Martínez Valderas (Universidad Complutense de Madrid): “Atmósferas de Peter Zumthor: de la arquitectura a la escenificación”.

18.15 – 18.30
Cloenda

Organitza:

Centre de Recerca en Arts Escèniques de la UAB
Red Internacional de Investigadores Teatrales Latinoamericanos y Europeos

Col·labora:

Departament de Filologia Espanyola UAB
Seminario Permanente Literatura Hispanoamericana