Seminari de recerca en direcció escènica
«Metodologies d’estudi sobre poètiques de direcció»
26 de maig de 2025
Assistencia oberta
Virtual
Programa en PDF | Enllaç Teams
L’estudi específic sobre l’escenificació i les poètiques de direcció és relativament recent en el nostre àmbit d’estudis. A través d’aquest seminari permanent busquem promoure la trobada i l’intercanvi de metodologies, eines i marcs teòrics que connectin diverses recerques i ens permetin reflexionar a partir de les exploracions que s’estan duent a terme actualment, en un diàleg que uneix visions i perspectives d’Europa a Llatinoamèrica. Es tracta de promoure unes jornades de reflexió i intercanvi, no d’exposició de treballs tancats. D’aquesta manera, se celebrarà una nova trobada dilluns 26 de maig en un format virtual per a fomentar la connexió de investigadors/es des d’altres enclavaments geogràfics. En aquesta ocasió, l’eix de la trobada seran les metodologies d’estudi, les formes en què dirigim la mirada analítica cap a l’escenificació i les respostes que cada perspectiva distinta pot atorgar-nos, tant per a reflexionar sobre les pràctiques passades com les que estan desenvolupant-se actualment. D’aquesta manera, el seminari s’obrirà amb la ponència de la Dra. Fwala-lo Marín (Universidad Nacional de Córdoba, Argentina), últim premi Artezblai, editorial que ha publicat la seva recerca titulada Pensar la dirección teatral. Concepciones y procedimientos en prácticas contemporáneas. Posteriorment, tindrem dues taules de treball.
Coordina: Alba Saura-Clares (UAB-CRAE-RIITLE).
Colaboren: Jara Martínez Valderas (UCM-ITEM) y Eugenio Schcolnicov (UBA-IAE).
Programa
15.00 – 16.00
Col·loqui amb Fwala-lo Marín, investigadora i autora del llibre Pensar la dirección teatral. Conceptos y procedimientos en prácticas contemporáneas (Premi Artezblai 2024).
Presenta: Alba Saura-Clares.
16.15 – 17.15
Taula 1: Perspectives d’estudi sobre poètiques escèniques
Javier Ibarra Letelier (Universidad Complutense de Madrid): “Tecnologías incorporadas y fragmentación metodológica en la dirección escénica chilena: una reflexión crítica sobre los desafíos contemporáneos”.
María Morant (Universitat de València): “Revisitar las representaciones del terrorismo de Estado en el teatro chileno desde una perspectiva de género: una propuesta de trabajo”.
Eugenio Schcolnicov (Universidad de Buenos Aires): “Las palabras y la escena: estrategias de análisis del texto dramático en la escenificación”.
17.15 a 18.15
Taula 2: Metodologies en la formació i anàlisi de la direcció escènica
Maritza Toruño Sequeira (Universidad de Costa Rica): “La metodología de Análisis de la Acción Dramática en la dirección escénica costarricense”.
Pablo Cisternas Alarcón (Universitat de Barcelona): “La formación en dirección escénica en Hispanoamérica: ¿Qué futuros dirigimos cuando enseñamos a dirigir?”
Eddy Yazmin Laverde (Universitat Autònoma de Barcelona): “La dirección desde la metodología de la creación colectiva”.
Jara Martínez Valderas (Universidad Complutense de Madrid): “Atmósferas de Peter Zumthor: de la arquitectura a la escenificación”.
18.15 – 18.30
Cloenda
Organitza:
Centre de Recerca en Arts Escèniques de la UAB
Red Internacional de Investigadores Teatrales Latinoamericanos y Europeos
Col·labora:
Departament de Filologia Espanyola UAB
Seminario Permanente Literatura Hispanoamericana